Spiser meget lidt flaske ad gangen

19. juni 2015

Alder:
4 mdr.

Spiser meget lidt flaske ad gangen

Kære Helen.

Jeg skriver til dig fordi jeg efterhånden er fuldstændig desperat.

For 4 mdr siden blev jeg mor til verdens dejligste dreng, født ved planlagt kejsersnit i uge 38, fordi han lå med numsen nedad. Fra starten fungerede amningen dårligt, han kunne ikke danne vacuum og jeg begyndte derfor at bruge suttebrikker allerede efter 3-4 dage på opfordring fra en jordemoder. Han spiste meget langvarigt og hyppigt (amninger op til 3-4 timer i varighed) og havde gulsot som dog lå under lysgrænsen, men han har først haft normale blodprøver da han blev 3 mdr.

De første 2 uger fik han supplerende MME på sprøjte og kop, derefter fuldammede jeg i nogle uger, men da amningerne stadig varede i timevis begyndte vi at give erstatning på en flaske engang imellem igen.

Efter 10 uger med dårligt fungerende amning var jeg fuldstændigt kvæstet - jeg var hele tiden bange for om han nu fik nok, fordi han meldte sig hele tiden, og jeg kunne ikke gå nogen steder med ham, fordi han ikke spiste sig ordentligt mæt. Vi gik derfor over til flaske, og håbede at det ville være løsningen.

Problemet er at han stadig spiser meget små mængder af gangen og madningerne trækker ud i over en time nogle gange.

Han melder sig og spiser 40-50 ml i et stræk - derefter afviser han flasken og skal tilbydes den igen og igen hvorefter vi til sidst når op på mellem 100 og 200 ml på de gode dage.

Det tager ca 45-60 minutter at give ham mad. Han begynder efter nogle minutters madning at vendehovedet væk, men jeg er ikke sikker på at han decideret afviser flasken, det føles nærmere som om han søger lidt. Ofte er vi nødt til at liste flasken ind i munden hvorefter han sutter. Madningerne er ofte forbundet med gråd, fordi han både bliver ked af det når han tilbydes flasken, men også når jeg lægger den væk. Jeg har prøvet at gå op i str på flaskesut (vi burger MAM str 2), men så får han det helt galt i halsen og bliver forskrækket.

Han tager rigtig fint på, og har hele tiden gjort det. Han er i øvrigt glad ...

Annonce

... og dejlig, men vi bruger jo så meget af hans vågne tid på at give mad at det fylder alt oppe i mit hovede.

Jeg har prøvet alt for at få ham til at spise, svøbt ham i dynen, sat ham i en skråstol, gået rundt med ham mens jeg giver mad etc. Han vil kun spise ordentligt på min venstre arm. I dag prøvede jeg lidt kogt vand på kop, men det hele røg ved siden af (det kræver nok lidt træning), og prøvede også at give MME på teske hvilket han klart syntes var interessant - han fulgte skeen med øjnene og åbnede munden.

Min sp siger at jeg skal vente med grød til han er ældre fordi han tager så flot på.
Jeg er simpelthen så bange for at han kommer til at associere mad med noget dårligt, og at han med tiden vil afvise flasken mere og mere, og jeg er ved at være mør af at bruge så meget krudt på at tilbyde flasken igen og igen. Jeg har også forsøgt at lægge den væk efter de 40-50ml, og så vente på ham, men så trækker det lige så meget ud. Jeg har prøvet at give mad i et mørkt rum, men også med fjernsynet kørende eller mens jeg synger sange for ham for at se om det kunne hjælpe.

Jeg har i perioder skrevet ned hvor meget han spiser, men jeg fik det simpelthen dårligt af det - dengang spiste han ca 800ml, og det vil jeg vurdere at han også gør nu i gennemsnit. Han vejer 6,6kg.

En anden ting er at han, når han vågner om natten for at spise, kun spiser mellem 50-100ml, og det er opslidende når han så vågner igen 2-3 timer senere.

Jeg ved at der kan være en fase omkring dette tidspunkt hvor de er småtspisende og småt sovende - jeg håber bare sådan at det kan blive bedre med flasken- jeg havde jo virkelig troet at flasken ville være løsningen. Jeg har også tænkt på om der kan være noget med hans mavesæk, da han nogle gange gylper klart op, og også nogle gange gylper ufordøjet mælk op efter et par timer, og jeg har også tænkt på om det kan være den type erstatning vi giver (vi kombinerer almindelig Nan med Allomin syrnet.

Jeg håber, du kan hjælpe mig.

Venlig hilsen
Den desperate mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Så lykkedes det! Efter så mange måneder, er Johan faldet i søvn i sin barnevogn, op til flere gange.

Jeg har idag vækket ham en halv time før han plejer at vågne, og nu har han sovet 45 min. formiddag (barnevogn), og ligger nu pt. og sover middagslur (indtil nu en time). Så jeg kan slet ikke få armene ned:)

Vi ser om vi kan hoppe på togene i tide, tak for hjælpen:)

Venlig hilsen
Kathrine, mor til Johan på 6 måneder